X
تبلیغات
پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان-گرگان
قالب وبلاگ

پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان-گرگان
ورودی های مهر 89 
چت باکس


 

1. ویتامین D چیست؟

ویتامین D به معنای دقیق کلمه ویتامین نیست و نامی است که به گروهی از پیش‌سازهای هورمون‌های محلول در چربی داده‌اند (پیش‌سازهای هورمون‌ها یا prohormones معمولاً خودشان فعالیت هورمونی اندکی دارند). دو شکل عمده ویتامین D که در بدن انسان اهمیت دارد عبارتند از ویتامین D2 یا ارگوکالسیفرول و ویتامین D3 یا کوله کلسیفرول. گیاهان به‌طور طبیعی ویتامین D2 را تولید می‌کنند، و ویتامین D3 به‌طور طبیعی توسط بدن به هنگامی‌ساخته می‌شود که پوست در معرض نور فرابنفش (مخصوصاً تابش UVB) موجود در پرتو‌های آفتاب قرار می‌گیرد. ویتامین D2 و ویتامین D3 به‌صورت تجاری هم تولید می‌شوند.

فرم فعال ویتامین D در بدن، یعنی 1,25 – dihydroxyvitamin D یا کلسیتریول، از ویتامین D2 یا ویتامین D3 ساخته می‌شود. برای ساخته شدن این فرم فعال، ویتامین D2 و ویتامین D3 در کبد تغییر می‌یابند تا 25 – Hydroxyvitamin D تولید شود، که این ماده از طریق خون به کلیه‌ها می‌رسد و در آنجا باز هم تغییر نموده و به‌صورت 1,25 –dihydroxyvitamin D درمی‌آید.

ویتامین D در تعدادی فرآیند، از جمله فرآیند‌های زیر، شرکت دارد که این فرآیند‌ها برای داشتن سلامت کامل لازم می‌باشند:

  • به افزایش قدرت عضلات و عملکرد ایمنی کمک می‌کند.
  • به کاهش دادن التهاب کمک می‌کند.
  • باعث پیشبرد جذب کلسیم از روده کوچک می‌شود.
  • به حفظ سطوح کافی کلسیم و فسفات کمک می‌کند، که این دو ماده برای تشکیل، معدنی‌سازی (یعنی گنجاندن مواد معدنی برای افزایش قدرت و تراکم)، رشد، و مرمت استخوان‌ها لازم می‌باشند.

اکثر افراد از طریق قرار گرفتن در معرض نور آفتاب ویتامین D مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. ویتامین D را می‌توان از رژیم‌غذایی هم به‌دست آورد، اما تعداد معدودی از مواد غذایی به‌طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند. این مواد غذایی شامل ماهیان پرچرب، روغن کبد ماهی، و تخم‌مرغ می‌باشند. مقادیر کمتری ویتامین D در گوشت و پنیر وجود دارد. اکثر ویتامین D موجود در مواد غذایی از غذای غنی شده مانند شیر، آب میوه، ماست، نان، و غلاتی به‌دست می‌آید که به‌عنوان بخشی از صبحانه مصرف می‌شود. ویتامین D را می‌توان با مصرف مکمل‌های غذایی هم به‌دست آورد. غذا‌های غنی شده و مکمل‌های غذایی معمولاً دارای ویتامین D2 یا ویتامین D3 می‌باشند. ویتامین D موجود در بدن هر شخص معمولاً با اندازه‌گیری سطح 25-هیدروکسی ویتامین D در سرم خون او وارسی می‌شود.

2. چه مقدار ویتامین D برای سالم ماندن لازم است؟

معمولاً، اگر سطح 25-هیدروکسیویتامین D سرم خون کم‌تر از 15 نانوگرم در میلی‌لیتر (ng/mL) باشد، که معادل 37.5 نانومول در لیتر (nmol/L) است، می‌گویند میزان آن برای حفظ سلامت استخوان و متابولیسم (سوخت و ساز) نرمال کلسیم بدن شخص سالم کافی نمی‌باشد. اما برخی از کارشناسان می‌گویند که ممکن است این مقدار کم‌تر از میزان لازم باشد، و در رهنمود‌های غذایی سال 2005 برای آمریکایی‌ها گفته شده است که امکان دارد سطح بهینه به 80nmol/L برسد. اگر سطح این ماده در سرم خون کم‌تر از 11ng/mL (27.5nmol/L ) باشد، با کمبود ویتامین D در طفل (کودک از هنگام تولد تا دو سالگی)، نوزاد (بچه 2 تا 4 هفته ای)، و کودکان کم سن و سال سازگاری دارد. انستیتو پزشکی آکادمی‌های ملی مصرف روزانه ویتامین D را به شرح زیر توصیه نموده است (با این فرض که بدن در معرض نور آفتاب قرار نمی‌گیرد و ویتامین D3 در بدن تولید نمی‌شود)

کمینه مصرف توصیه شده روزانه (g/dayμ و IU/day) سن
5μg ( برابر با 200 IU) از تولد تا 50 سالگی
10 μg(برابر با 400 IU) از 51 تا 70 سالگی
15μg(برابر با 600 IU) بعد از 70 سالگی
5μg(برابر با 200IU) بارداری
5μg(برابر با 200IU) ترشح شیر

μg =میکروگرم؛ میکروگرم = 40 واحد بین‌المللی (40 IU)

احتمال اینکه مردم ویتامین D کافی دریافت نکنند از احتمال اینکه ویتامین D دریافتی آنها بسیار زیاد باشد بیشتر است. اما امکان دارد مصرف بسیار زیاد هر ماده مغذی، از جمله ویتامین D، باعث مسمومیت شود. اگر کسی بسیار زیاد در معرض نور آفتاب قرار گیرد، به مسمومیت ناشی از ویتامین D دچار نمی‌شود.

3. کمبود ویتامین D چه اثراتی بر سلامتی اشخاص دارد؟

ممکن است کمبود ویتامین D به سوخت و ساز طبیعی استخوان صدمه بزند و به بیماری‌های زیر منتهی شود:

  • راشیتیسم (بیماری کودکان که مشخصه آن استخوان‌های نرم و تغییر شکل یافته است؛ این بیماری در اثر معدنی شدن ناکافی استخوان ایجاد می‌شود).
  • نرم استخوانی (استئومالاسی) که راشیتیسم در بزرگسالان است.
  • پوکی استخوان یا استئوپوروز (استخوان‌های ضعیف و متخلل).

4. در غذاهای غنی شده و مکمل‌ها چه مقدار ویتامین D وجود دارد؟

غنی‌سازی با ویتامین D در شیر و فرآورده‌های لبنی، آرد غلات و فرآورده‌های مرتبط با آنها، مارگارین، فرآورده‌هایی که ماده اصلی آنها سویا است، و آب‌میوه‌ها و نوشابه‌هایی که در آنها آب میوه وجود دارد مجاز می‌باشد. معمولاً برای غنی‌سازی شیر، به هر فنجان از آن ( 2.5 μg (100 IU ویتامین D اضافه می‌کنند. اینک برخی از ماست‌ها با ویتامین D غنی‌سازی می‌شوند. معمولاً پنیر، بستنی، و دیگر انواع لبنیات که از شیر تهیه می‌شود را با ویتامینD غنی‌سازی نمی‌کنند. برای متوجه شدن اینکه آیا فرآورده غذایی غنی‌سازی شده است، باید برچسب آن را وارسی نمود. مقدار ویتامین D موجود در مولتی‌ویتامین‌ها و دیگر مکمل‌های غذایی معمولاً از 10 μg یا 400 IU تا 50 μg یا 2000 IU متغیر است.

5. آیا مصرف مکمل‌های دارای ویتامین D بی‌خطر است؟

احتمال اینکه مسمومیت ناشی از ویتامین D در اثر مصرف مقدار بسیار زیاد مکمل‌های غذایی ایجاد شود از احتمال بروز این مسمومیت به دلیل مصرف مقدار بسیار زیادی غذای غنی‌سازی شده با ویتامین D بیشتر است. برای اکثر کودکان و بزرگسالان، حد بالایی مصرف تحمل‌پذیر (UL یا Upper Limit) ویتامین D برای افراد زیر یکسال 25 μg یا 1000 IU در روز و برای اشخاص مسن‌تر 50μg یا 2000IU در روز است. UL بالاترین سطح مصرف روزانه (حاصل جمع به‌دست آمده از تمام منابع) است که احتمالاً در اکثر افراد با خطر بروز عوارض جانبی همراه نمی‌باشد.

مصرف بسیار زیاد ویتامین D سمی‌است، زیرا سطح کلسیم بدن را افزایش می‌دهد. ممکن است بالا بودن سطح کلسیم بدن به کلسینوز (رسوب نمک‌های کلسیم در بافت‌های نرم مانند کلیه و قلب و ریه) و هیپرکلسمی ‌(افزایش کلسیم خون) منتهی شود. امکان دارد علائم مصرف بیش از حد ویتامین D شامل غیرطبیعی بودن ریتم قلبی؛ تغییر در وضع روانی، مانند گیجی؛ درد؛ التهاب ملتحمه (Conjunctivitis)؛ بی‌اشتهایی، تب، احساس سرما همراه با حرکات تشنجی بدن؛ تشنگی؛ استفراغ؛ و کاهش وزن باشد.

6. آیا ویتامین D در کاهش دادن خطر سرطان نقش دارد؟

در تعداد زیادی از مطالعات علمی نقش احتمالی ویتامین D در پیشگیری سرطان بررسی شده است.

  • اولین نتایج از مطالعات همه‌گیرشناسی بنام مطالعات همبستگی جغرافیایی به‌دست آمد. در این مطالعات، بین سطح قرار گرفتن در معرض نور آفتاب در ناحیه جغرافیایی خاص و میزان یا نرخ بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان‌های خاص در آن ناحیه رابطه‌ای معکوس به‌دست آمد و مشخص شد در افرادی که در عرض‌های جغرافیایی جنوبی زندگی می‌کنند نرخ بروز و مرگ و میر ناشی از این سرطان‌ها کمتر از افرادی است که ساکن نواحی واقع در عرض‌های جغرافیایی شمالی می‌باشند. چون نور خورشید/قرار گرفتن در معرض UV برای تولید ویتامین D3 لازم است، محققان این فرضیه را ارائه دادند که تغییر در سطح ویتامین D روابط مشاهده شده را توجیه می‌کند.
  • در مطالعات آزمایشگاهی مربوط به اثرات درمان سرطان با ویتامین D هم شواهدی در ارتباط با نقش احتمالی ویتامین D به‌عنوان حفاظت کننده در برابر سرطان به‌دست آمد. در این مطالعات، ویتامین D باعث پیشبرد (راه‌اندازی) تمایز و مرگ (Apoptosis یا مرگ برنامه‌ریزی شده سلولی) سلول‌های سرطانی می‌شد، و فرآیند تکثیر سلول‌های سرطانی را کند می‌ساخت.
[ جمعه دوازدهم خرداد 1391 ] [ 8:14 بعد از ظهر ] [ صادقی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ متعلق به بچه های پرستاری ورودی مهر 89 است
از هر نوع مطلبی هم داره
امکانات وب